lørdag 9. april 2011

FEM NYE KATEGORIER: vår

ISO: 200
Blender: f/7,1
Lukker: 1/250
Redigering: Photoshop

Ideen var vårånn; en flott, solrik dag tok jeg fatt på hagearbeidet, og ble inspirert av de kraftige grønne fargene og den svare jorda. Bildet var skrå linjer, som gir dynamikk, og det er en lys/mørk kontrast mellom gresset og tullipanene, og den mørke jorda. Hånda om redskapet er skarpere enn bakgrunnen, for å vise at den er det egentlige motivet. Lyset er varmt og klart. Jeg har justert litt på gultonene for å forsterke 'vårelyset'.


 
 ISO: 200
Blender: f/14,0
Lukker: 1/25
Redigering: Photoshop

Dette bildet tok jeg i mars, da våren ikke var kommet så langt. Lyset er ikke så sterkt og nokså kaldt. Igjen, har jeg fokusert på forgrunnen av bildet - hvor blomsten på en klosterklokke henger på skrå inn - og latt bakgrunnen være mer dus. Bak i bildet står det flere klosterklokker på rad. Denne gjentakelsen skaper rytme, men også en vannrett linje, som står i kontrast til den vertikale linjen til forgrunnsklosterklokka. Den står også i Det gyldne snitt og selve klokken er i et interessepunkt. Jeg er justert i Hue/Situation og croppet noe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar