lørdag 9. april 2011

FEM NYE KATEGORIER: portrett



ISO: 100
Blender: f/11,0
Lukker: 1/250
Redigering: Photoshop og iPhoto

Dette er et portrett av min mor. Jeg ville fokusere på øynene. Bildet er tatt slik at hun får sola rett i øynene, derfor myser hun, og fargen i øynene blir liksom forsterket eller opplyst. Øyet er plassert i et interessepunkt, og forholdet mellom aniskt og hår er etter Det gyldne snitt. Jeg har brukt Burntool for å tydeliggjøre rynkene, fordi jeg ville gi bildet er ærlig uttrykk (til modellens misnøye). Jeg har croppet litt, slik at øynene kom mer i midten.


ISO: 1600
Blender: f/4,5
Lukker: 1/80
Redigering: Photoshop

Dette er et portrett av en kompis, Glenn. Jeg ville fange konsentrasjonen hans mens han spiller et bilspill. Han sitter i Det gyldne snitt, og ansiket hans er i et interessepunkt. Bilde har mange synlige og usynlige linjer; panelet bak har loddrette linjer, i kontrast til hans vertikale armer. Lyset kommer fra tv-skjermen og taklyset. Jeg la over et sort/hvitt gradientmap, fordi jeg syntes det fikk bildet til å se mer alvorlig og seriøst ut. Jeg justerte også i curves, for å fjerne noen mørke skygger fra fjeset hans.

2 kommentarer:

  1. Hei Mari!
    Jeg likte dine portrettbilder utrolig godt da du fikk tydelig frem det vakre i et menneskets ansikt!
    Forsett i denne stien og du vil bli en fantastisk flink fotograf i fremtiden!

    Med kjærlig hilsen
    Ine 3SF, trykk og fotoklasse.

    SvarSlett
  2. Hei Mari!
    Jeg likte dine portrettbilder utrolig godt, da du fikk tydelig frem det vakre i et menneskets annsikt! Fortsett i denne stien, og du vil bli en fantastisk flink fotograf i fremtiden!
    Med kjærlig hilsen
    Camilla 3SF, trykk og fotoklasse.

    SvarSlett