onsdag 27. april 2011

FEM NYE KATEGORIER: oppgave og 'BESTE BILDE'

OPPGAVEN:

Lik som forige gang, var oppdraget å ta ti bilder innen fem kategorier. Denne gangen kunne vi også velge å selv bestemme kategoriene og heller ta færre bilder. Jeg valgte å ta de fem kategoriene. De var følgende: portrett, sykkel, rom, blender/lukker, vår. Vi skulle skrive faglige kommentarer og begrunnelser. Og så som forige gang, skulle vi velge vårt beste bilde.

Til alle bildene har jeg brukt Canon EOS 500


BESTE BILDE:


Dette synes jeg var mitt beste bilde. Jeg liker selve bildet også, fordi at ved å gå helt ned på detaljnivå, så blir det et litt mer spennende. Dybdevirkningen er også med på å gjøre bilde interessant, synes jeg. Se her for mer om komposisjon osv. Jeg synes jeg lyktes med å bruke kamerainstilingene til å skape et interessant motiv. Men det som gjorde at jeg valgte dette bildet, var egentlig redigeringen. Jeg justerte på hue'en, slik at rusten på kjedet ble rød. Jeg justerte også i curves, slik at lyse ble blått, kjølig og nærmest illevarslende og litt skummelt. Det er også store kontraster mellom lys og mørke og lysets refleksjon i metallet forsterker effekten.

Jeg har lært mye, mye mer om redigering. Jeg har også blitt mer fortrolig med kamerainstillinger, spesiellt blenderåpningen. Jeg har også blitt mer bevist på komposisjonsprinsippene vi har lært tidligere, som rytme, interessepunkter, linjer, Det gydne snitt osv. I forhold til portretter har vi også lært mye som jeg har prøvd å bruke. Jeg har også prøvd å bruke det jeg har lært om lys; farge, styrke osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar