ISO: 100
Blender: f/7,1
Lukker: 1/100
Redigering: iPhoto
Her ville jeg bruke skrånende linjer som motiv. Bildet gir en illusjon av at lunjene ikke strekker seg så langt, når de faktisk strekker seg over flere meter. Dette fordi bildet er tatt helt nede på bakkenivå. At den bakerste delen er dusete, gir et hint om hvor lange linjene er. Selv om de er plassert i midten, gir skråningen bildet bevegelse Jeg har croppet bildet og justert kontrast, definisjon og skarphet og tatt bort de lyseste områdene.
ISO: 100
Blender: f/6,3
Lukker: 1/100
Redigering: iPhoto
Ideen her var å få et bilde av de vakre høstfargene i naturen. Treet er plassert i henhold til Det gyldne snitt, og trustien som slynger seg innover bildet gir dynamikk, men er samtidig balansert fordi den er i midten. Bildet er dybde og bevegelse. Lyset er mykt og grått. Jeg har redigert bort det sterkeste lyset, fordi himmelen fikk en mer dramatisk effekt. Videre har jeg justert kontrasten, metningen og skarpheten.
ISO: 100
Blender: f/6,3
Lukker: 1/100
Redigering: iPhoto
Her ville jeg ha med både romvirkning og rytme. De lange linjene som fortauet utgjør, gir bildet volum, og gjentakelsen i sykkelstativene gir bilde rytme. De utgjør også et element som hvis det ikke hadde vært der, ville gjort bildet mindre interessant å se på. Lyset spiller ikke en rolle i dette bilde, og det er mykt og fargeløst. Jeg har justert på metning, kontrast, definisjon og skarphet, og tatt bort de lyseste områdene.
ISO: 100
Blender: f/8
Lukker: 1/ 125
Redigering: iPhoto
Her var ideen buen langs vannkanten. Jeg har brukt Det Gyldne snitt, både på plasseringen av veien og stasjonsbygningen. Veien som smalner gir perspektivvirkning, og det er mange linjer som gir bevegelse og gjør bildet interessant og balansert. Lyset var mykt og flatt, men med kamerainstillinger ser bildet mørkere ut og får en mer dramatisk effekt. Jeg har justert på metningen og skarpheten.
Jeg har lært mer om å bruke komposisjonsprinsipper, og at jeg ved å bruke dem kan gjøre ellers ikke så interessante motiver - interessante. Også hvordan jeg ved bevisst bruk av dem kan skape balanse, dynamikk og volum i bildene.