tirsdag 29. mars 2011

Reflektor

bildet hentet her

Reflektor er et redskap for å styre lyset. I sterkt lys kan skyggene bli for mørke og harde, så med refletor kan en styre lyset slik at f. eks. ansiktet lyses opp. 

Dette bildet av Natalija er tatt uten reflektor:

  Her forsvinner halve ansiktet hennes i skygge. 



Dette bildet er tatt med kald reflektor (sølvfarget):

Her ser vi mer av ansiktet uten at skyggene tar så mye fokus.


På dette bildet er det brukt en varm reflektor (gull). Vanessa ser ut som hun står i en solnedgang.

torsdag 24. mars 2011

Retusjering


I dag har vi jobbet med retusjering av bilder i photoshop. Dette er viktig å kunne. Hvis man vet hvilke ting det er mulig å redigere, kan man avsløre "juksing" på andres bilder, for eksempel på reklamebilder. Hvis man ikke er forsiktig, kan det veldig litt skje at retusjeringen viser.


Funksjonene vi lærte:
Dogdetool: Lyser opp. Jeg brukte det over og (masse) under øynene, på nesen, haka, kinnene og på det hvite i øynene. Verktøyet kan også brukes til highlights i håret eller bleke tennene.
Burntool: gjør mørkere. Jeg brukte den til å legge på mer sminke og forstørre pupillen. Verktøyet kan også brukes til å markere kinn- og kjevebein.
Spot Healingtool: fjerner små flekker osv. Jeg brukte den på føflekker, porer, rynker, flekker og tatt bort litt uren hud.

tirsdag 22. mars 2011

Innføringsoppgave, Portrett

Bildet hentet her
(caplex) PORTRETT (av fr. portrait), tegning, maleri, foto el. statue laget med den intensjon å karakterisere en person. — portrettkunst, kunstnerisk fremstilling av personer med vekt på deres individuelle trekk. — portrettformat, format der høyden er større enn bredden.

Portrettbilder skal først og fremst få fram modellens særegne trekk og karakter. Utfordringen er at det kan være ubehagelig å bli tatt så 'intime' bilder av, og at dette ubehaget hos modellen kan vise på fotoet. Modellen bør se så naturlig og avslappet som mulig. Bakgrunnet og lyset kan brukes til å framheve modellen.

OPPGAVEN:
  Dagens oppgave er en innledning til temaet "Portrett". Bruk hverandre som modeller og ta mange portrettfoto der du legger vekt på å få fram forskjellig lys (f.eks ute/inne) og uttrykk hos modellen. Du jobber ca. 1 klokketime med fotograferingen. Resten av tiden bruker du på å eventuelt redigere bildene du vil presentere og skrive et innlegg. Du skal beskrive lyset og ideen bak minst fire ulike portrett. Finn informasjon på nettet om hva portrett er og skriv en kort tekst der du definerer temaet.


ISO:1600
Blender: f/5,6
Lukkertid: 1/200
Redigering: iPhoto

Dette ble nok mitt favorittbilde. Ideen var å få et litt drømmende eller tenkende uttrykk, og at det ikke skulle se ut som hun visste at hun ble tatt bilde av. Også piercingene var viktige, fordi de er en særegen del av ansiktet hennes. Lyset, kombinert med kameravinkelen, gjør at øynene får mest fokus i bildet. Det sterke, hvite sollyset fra venstre, gir et slags helgenaktig uttrykk. Bildet trengte ikke så mye redigering, men jeg har justert på definisjonen




ISO: 1600
Blender: f/ 5,0
Lukkertid: 1/200
Redigering: iPhoto og Photoshop

Her var ideen å ha ansiktet i profil, for å få fram kinnbeina, spesielt. Også, mer enn på det andre bildet, var piercingene/øredobbene viktige. Komplimentærkontrasten gjør bildet mer spennende. Bildet har et strekt, hardt, hvitt lys. Jeg har justert kontrasten, definisjonen og metningen. Da jeg redigerte det, var det får å få større kontrast mellom det mørke håret og huden.




ISO:1600
Blender:f/8,0
Lukker: 1/125
Redigering: Adobe Photoshop Lightroom

Her var det øynene jeg ville ha fram; både formen og fargen. Vinkelen og kameraet og at hun vender hodet opp, får sterkt fram ansiktstrekkene, og da spesielt kinnbeina. Lyset er strekt og hvitt, og kommer bakfra, og gir en litt mystisk eller magisk effekt. Øyenfargene er i stor kontrast til den røde bakgrunnen.Jeg har endret litt på fargene, for å forsterke den vakre øyenfargen.




ISO: 1600
Blender: f/7,1
Lukker: 1/125
Redigering: Photoshop 

Dette bilde er jeg også veldig fornøyd med. Igjen ville jeg at det skulle se ut som om hun ikke visste hun ble tatt bilde av. Jeg var opptatt av øynene og korset rundt halsen. Her kommer håret bedre fram enn på forige bilde. Måten hun holder hode på og hvordan håret faller, får henne til å se nærmest salig ut. Sammen med korset, gir det bildet er religisøt uttrykk, noe som passer med modellens personlighet. Jeg har redigert det svart/hvitt og justert litt på 'curves'.

torsdag 17. mars 2011

FEM KATEGORIER: oppgaven og BESTE BILDE

OPPGAVEN
Vi har hatt et oppdrag kalt "Fem Kategorier". Vi skulle ta minst ti bilder fordelt på følgende kategorier: vann, refleksjon, dyr og planter, komposisjon og lys. Vi skulle skrive faglige komentarer og begrunnelser under bildet. I tillegg skulle vi velge ut vårt beste bilde, som blir vurdert for seg selv.

Til alle bildene har jeg brukt kameraet Canon EOS 500. 



BESTE BILDE


 Dette synes jeg er mitt beste bilde. Både komposisjonen ( se her for mer om komposisjon, idé o.l.) , fargene og det vårlige, fine uttrykket gjør at jeg liker det svært godt. Jeg synes også jeg lyktes med å bruke kamerainstillingene til å skape forgunn og bakgrunn, og til å dra ut ett av mange elementer og gjøre dette til motiv. Jeg har ikke redigert bildet mye, bare forsterket fargemetningen, fordi jeg syntes de flotte fargene burde få oppmerksomheten. Som alle bildene, er også dette tatt med mitt Canon EOS 500. Lyset kommer fra kraftige spotter i taket, fordi det er fra en butikk. Butikklys kan være en utfordring, fordi det kan virke hardt og kunstig. 

Jeg har lært mye om fokusering og dybde. Også om hvordan motivets plassering i bildet kan bidra til balanse, og at det finnes fire interessepunkter hvor det er lurt å plassere det du vil øyet først skal falle på (se: ekempel fra fototips.no).Generelt for dette oppdraget, har jeg lært å se etter motiver rundt meg, og å få kanskje ikke så spennende motiver til å bli spennende ved plassering og kamerainstillinger.

FEM KATEGORIER: vann

ISO: 800
Blender: f/ 5,6
Lukker: 1/30
Redigering: iPhoto

Ideen her var å få fram hvordan vannet oppfører seg på metall. Jeg har brukt effekten fra rillene (i dusjsluket) både for romvirkning, dynamikk, men forst og fremst som en kontrast til den organiske formen i vannet som bukter seg over bildet. Jeg har justert kontrasten, lyset og litt skarpheten.

Jeg har lært at vann kan oppføre seg på utrolig mange måter. Det gjør det til et interessant motiv, men også et krevende motiv. Jeg har eksperimentert litt med kamerainstillingene, fordi lyset i et baderom kan være veldig anderledes enn andre steder.

onsdag 16. mars 2011

FEM KATEGORIER: komposisjon

ISO: 100
Blender: f/7,1
Lukker: 1/100
Redigering: iPhoto

Her ville jeg bruke skrånende linjer som motiv. Bildet gir en illusjon av at lunjene ikke strekker seg så langt, når de faktisk strekker seg over flere meter. Dette fordi bildet er tatt helt nede på bakkenivå. At den bakerste delen er dusete, gir et hint om hvor lange linjene er. Selv om de er plassert i midten, gir skråningen bildet bevegelse Jeg har croppet bildet og justert kontrast, definisjon og skarphet og tatt bort de lyseste områdene.


ISO: 100
Blender: f/6,3
Lukker: 1/100
Redigering: iPhoto

Ideen her var å få et bilde av de vakre høstfargene i naturen. Treet er plassert i henhold til Det gyldne snitt, og trustien som slynger seg innover bildet gir dynamikk, men er samtidig balansert fordi den er i midten. Bildet er dybde og bevegelse. Lyset er mykt og grått. Jeg har redigert bort det sterkeste lyset, fordi himmelen fikk en mer dramatisk effekt. Videre har jeg justert kontrasten, metningen og skarpheten.



ISO: 100
Blender: f/6,3
Lukker: 1/100
Redigering: iPhoto

Her ville jeg ha med både romvirkning og rytme. De lange linjene som fortauet utgjør, gir bildet volum, og gjentakelsen i sykkelstativene gir bilde rytme. De utgjør også et element som hvis det ikke hadde vært der, ville gjort bildet mindre interessant å se på. Lyset spiller ikke en rolle i dette bilde, og det er mykt og fargeløst. Jeg har justert på metning, kontrast, definisjon og skarphet, og tatt bort de lyseste områdene.



ISO: 100
Blender: f/8
Lukker: 1/ 125
Redigering: iPhoto

Her var ideen buen langs vannkanten. Jeg har brukt Det Gyldne snitt, både på plasseringen av veien og stasjonsbygningen. Veien som smalner gir perspektivvirkning, og det er mange linjer som gir bevegelse og gjør bildet interessant og balansert. Lyset var mykt og flatt, men med kamerainstillinger  ser bildet mørkere ut og får en mer dramatisk effekt. Jeg har justert på metningen og skarpheten.

Jeg har lært mer om å bruke komposisjonsprinsipper, og at jeg ved å bruke dem kan gjøre ellers ikke så interessante motiver - interessante. Også hvordan jeg ved bevisst bruk av dem kan skape balanse, dynamikk og volum i bildene.

FEM KATEGORIER: lys

ISO: 400
Blender: f/4,5
Lukker: 1/320
Redigering: iPhoto

Ideen jeg brukte var 'lys' som i elektrisk lys fra en lypære i en lampe. Jeg har brukt komposisjonsprinsippet om rytme, gjentakelse og bybde; gjentakelsen av motviet skaper følelse av rom og rytme, og de usynlige diagonale linjene skaper perspektiv og dynamikk. Fordi bildet er fra en butikk, var lyset skarpt, derfor stilte jeg inn lukkeren slik at det skulle se mørkere ut, slik at det kom bedre fram at motviet selv gir ut lys. Jeg har justert definisjonen og kontrasten.



 
ISO: 400
Blender: f/10
Lukker: 1/160
Redigering: Photoshop

Her ville jeg bruke selve grødetrådene i lampen som motiv.Jeg har brukt prinsippet om interessepunkt og Det gyldne snitt. Lyset kommer i stor grad fra glødetrådene alene, så det er hardt, men fungerer fordi det framhever motivet. Jeg redigerte bildet til svart/hvitt, for så å fjerne effekten over selve pæra.





ISO: 200
Blender: f/5,6
Lukker: 1/250
Redigering:iPhoto

Her er det egentlig skyggen så vel som selve lampen som er motivet. Lampen står i ett av interessepunktene, og er også plassert i henhold til Det gyldne snitt. På denne måten blir den en harmonisk del av bildet og som får oppmerksomhet - uten å forstyrre skyggemønsteret, som får den største plassen i bildet.Jeg har justert på metning og skarphet.


Jeg har lært å ta bilde av lyskilder uten at annet lys stjeler fokus fra motviet. Jeg har lært å bruke kameraintsillinger til å lage bildet mørkere for både større fokus på selve motivet og å gi inntrykk av at bildet er tatt i et mørkt rom. Så har jeg lært å bruke photoshopverktøy for å bruke kontrasten mellom farge og fargeløshet for å dra fokus til bestemte elementer i bildet.

tirsdag 15. mars 2011

FEM KATEGORIER: planter/ dyr



ISO: 400
Blender: f/4,5
Lukker: 1/60
Redigering: iPhoto

Ideen bak bildet er å fokusere på ett av flere like elementer, i dette tilfellet flere krukker med små påskeliljer. Jeg brukte en stor blenderåpning, og fikk fokuset på denne ene av blomstene ved la alt bak den bli duse og uskarpe, mens den jeg ville ha fram er skarp og klar. Komposisjonsprinsippene jeg har brukt, er Det gyldne snitt og dybdevirkning. Lyset i bildet er kraftig og varmt, noe som kom av at det var inni en butikk, og som jeg forsteket ved kamerainstillingene. Jeg justerte litt på metningen og en del på definisjon og skarphet, for å forsterke uttrykket.




ISO: 800
Blender: f/4,5
Lukker: 1/100
Redigering: Photoshop

Ideen var å ta bildet av fiskene mens de - i sin naturlige oppførsel- svømte slik at de ble et fint motiv. Ideen bak redigeringen, var å gjøre de søte fiskene skumle. Jeg brukte komposisjonsprinsippet rytme/gjentakelse. Det går også en usynlig linje både under og over de to,som gir balanse til bildet. I det originale bildet, er det også en kontrast mellom de fargerike, lyse fiskene og den mørke, duse bakgrunnen. Jeg dupliserte bakgrunnen, gikk på 'Image' og 'Adjustments' og valgte 'Gradient Map'. Der valgte jeg å ha bildet i gråtoner, og valgte 'Reverse' for å få bakgrunnen hvit og fiskene mørke. Deretter gikk jeg på 'Curves' og justerte gråtonebalansen.


Jeg har lært mer om kamerainstillinger og komposisjonsprinsipper. Jeg har blitt mer bevisst på kontrastbruk. Jeg har lært å bruke fargederigering for å totalforandre bildeuttrykket, men også skarphetsjustering for å forsterke bildeuttrykket.

FEM KATEGORIER: refleksjon


ISO: 200
Blender: f/10
Lukker: 1/25
Redigering: iPhoto
Her var ideen å fange en blokk i vinduet på bygningen vis a vis. I komposisjonen har jeg brukt linjer; skrålinjer for perspektiv og volum, og vann- og loddrette for kontrast til de skrå. Jeg har også brukt kontraster både mellom det organiske og mekaniske og mellom materialer - ved å ta med treet. Treet er plassert i det gyldne snitt. Lyset er ganske svakt og mykt. Jeg har justert litt på kontrasten, og økt skarpheten og tatt bort mye støy.




ISO: 200
Blender: f/10
Lukker: 1/25
Redigering: iPhoto
Her er motivet vannspeilingen av muren langs elvekanten. Jeg syntes det var et fint og interessant motiv, pga alle de dynamiske linjene og formene. At bildet ikke har vannrette linjer, til tross for at vann er en del av motivet, synes jeg lager bevegelse og dynamikk. Jeg har justert opp kontrasten, metningen og skarpheten. Jeg croppet også bort refleksjonen fra en lyktestolpe, fordi det forstyrret movtivet.



Jeg har først og fremst lært at det finnes mange flotte motiver på steder man kanskje ikke hadde kommet på. Jeg lærte også at vinkelen en fotograferer fra kan ha svært mye og si. 

tirsdag 1. mars 2011

ISO/ lysømfintlighet

ISO er hvor mye lys som slipper inn i løpet av lukkertida. Er ISO-hastigheten lav, slippes det inn lite lys, og bildet blir mørkt, mens er den høy, slippes det inn mye. Det er lurt å ha ISO'en stilt nærmest mulig 200, fordi jo høyere den bli, jo mer kornete blir bildet. Er man inne/ det er dårlig lys, kan 200 gi for mørkt bilde. Da kan man f. eks. bruke 1600 e.l.

Time Value/ Lukkertid

På kamerainnstillingene heter lukkertida TV (Camon) eller S (Nikon). Lukkertida er så lenge blenderåpningen er åpen og slipper lys inn på filmen. Hvis en bruker lang lukkertid, er det stor sjangs for at bildet blir skurrete - fordi enten kameraet eller motviet beveger seg i løpet av lukkertida. Lang lukkertid kan f. eks. være 6 sekunder. På den tida kan motivet ha flyttet seg, slik at bildet får en 'spøkelseseffekt'. Hvis en bruker kort lukkertid, blir bildet skarpt, fordi det er snakk om så kort tid, at verken kameraet eller motivet rekker å bevege seg. Kort lukkertid kan f.eks. være 1/100.

Aperture Value/ Blenderåpning

Hva blenderåpning er:
Blenderåpningen (fork. AV) er på en måte kameraets pupill: den regulerer hvor mye lys som slipper inn. Om blenderåpningen er stor eller liten, avgjør hvor stor dybdeskarphet det blir i bildet. Når en setter blenderinnstillingen på kameraet, vil f. eks. f 1.0 være en ekstemts stor blenderåpning, mens f 22 vil være liten blenderåpning.

Store åpningen (dvs lave tall) gir liten dybdeskarphet og rask lukkertid. Denne innstillingen egner seg for mørke rom, eller hvis kameraet/ motivet er i bevegelse. Liten åpning (dvs høyt tall) gir stor dybdeskarphet og sakte lukkertid (lukkertiden kan bli så sein, at man kan måtte stille lukkertiden inn manuelt). Denne innstillingen egner seg til lyse rom, eller hvis motivet/kameraet er stillesående.

Eksempler på blenderåpninger:

Her er to bilder, ett med stor og ett med liten blenderåpning:
( Nikonkamera) På det øverste er blenderåpningen på 16,0 og på det nederste 4,0 (max størrelse).
På det øverste er det en større del bak Astrid som er skarpt, mens på det nederste er alt bak henne uskarpt.


Her er to bilder med stor og liten blenderåpning - tatt i et mørkt rom (inne). Her kan man se hva som kan skje med lukkertid:


På det øverste bildet er AV f/4,2 og lukkertid 1/15. Igjen; dårlig dybdeskarphet, men fryst bevegelse.
På det nederste bildet er AV f/29,0 og lukkertid 2. Her er det så sein lukkertid, at både motivet og kameraet beveger seg i mellom, som gjør bilde skurrete.

tirsdag 22. februar 2011

Ilustrasjon og grafisk design del 3







Dette bildet er et screenshot av en layout i InDesign. Oppgaven var å bruke et dikt og et illustrerende bilde i en komposisjon som til en diktbok e.l. Diktet heter "Ord over grind" og er skrevet av Haldis Moren Vesaas.

Bilde er redigert i photoshop til svar/hvitt. I iPhoto justerte jeg kontrasten, metningen, definisjonen, de lyse områdene og la på mattede kanter. Dette gjorde jeg fordi det fikk bilde til å gamelt/ antikt ut, da dette var et uttrykk jeg hadde til hensikt å gi hele layouten. For å forsterke det antikke uttrykket, brukte jeg fonten Savoye LET, som ligner en gammeldags håndskrift.

Jeg valgte å la bilde være på høyre side og diktet til venstre, fordi hvis dette hadde vært to sider i en bok, ville blikket da først ha falt på venstre side, så diktet får mest oppmerksomhet.

torsdag 17. februar 2011

Ilustrasjon og grafisk design del 2

I dag har vi lært hvordan vi, i Photoshop, kan få et fargebilde til å bli svart/hvitt, og hvordan vi ved å bruke layers kan få fargefelt i svart/hvittbildet.


Øverst er det uredigerte bildet. Jeg tok et duplicated layer av bakgrunnen, og gikk inn på 'Image', så 'Adjustements' og'Gradient Map'. Da fikk jeg opp et vindu, og valgte gråtoner. Deretter gikk jeg inn på 'Image' og 'Adjustments', så 'Curves'. Da kom det et histogram hvor jeg kunne redigere balansen i gråtonene. 

Så, gikk jeg på det dupliserte layeret, og endret layer valgte 'Add vector mask'. Jeg passet på at jeg brukte svart på fargen, og brukte 'Brush'. Der jeg tegnet med den, kom bildets originale farge fram. Jeg kunne brukt viskelæret også, men med 'Brush' kan en hoppe frem og tilbake. 

Jeg synes dette var en kjekk ting og lære, og følte jeg forstod det. Bildene skulle være illustrasjoner til et dikt, og det er veldig greit å kunne lage svart/hvittbilder, da det ikke blir 'forstyrrende' ved siden av diktet. Fargefeltene kan gi en stilig effekt.