tirsdag 24. mai 2011

Bokomslag


Oppgaven:
  
Bruk dine kunnskaper om skrift, grafisk formgiving, komposisjon og layout til å skape et uttrykksfylt bokomslag. Skrift er viktig å bruke riktig. Jobb grundig med dette.
Kompetansemål:
Grafisk uttrykk
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
  • Bruke ulike visuelle verkemiddel i skapende arbeid
  • bruke teikning, foto og skrift i arbeid med å utvikle trykk
  • bruke og vurdere valør og farge, flate og romlege verkemiddel i grafiske uttrykk
  • manipulere og overføre bilete ved hjelp av digitale verktøy
  • utarbeide layout for ulike føremål
Jeg fikk ikke begynt helt med de andre, så jeg lagde bare ett forslag. Den tiltenkte sjangeren er slektsroman eller krim. Jeg tenkte slektsroman, fordi bildet er av et 1800- talls Trønderhus, hvor det pleide å bo flere generasjoner.  Jeg tenkte krim, fordi svarthvitteffekten gjør bildet litt dystert, og de svarte vinduene gjør huset mystisk og spennende. I fontvalget, hellet jeg mer mot slektsroman, og valgte gameldagse Edwardian Script. For å gjøre forfatternavnet, beskrivelsen og skriften på ryggen - mer leselig, valgte jeg å bruke Goudy Old Style. Bygningen på bildet er plassert i Det Gyldne Snitt, og arkitekturen skaper en rytme ved gjentakelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar